Studio Art&Passion | Elżbieta Bińczak – Hańderek
16744
page-template-default,page,page-id-16744,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-13.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

ELŻBIETA BIŃCZAK-HAŃDEREK

Dharma I
olej na desce
62×53 cm
2012
Kontakt

Mgła
olej na desce
61×49 cm
2012
Kontakt

Okna
olej na desce
100×82 cm
1997
Kontakt

Sen
olej na desce
73×60 cm
1996
Kontakt

Zielona wstążka
olej na desce
60×40 cm
1991
Kontakt

O ARTYSTCE

Artystka, malarka urodziła się w 1939 r. w Częstochowie.

Tworzy przede wszystkim w technice olejnej na płycie, desce oraz płótnie przygotowanym samodzielnie z niezwykłą dbałością o właściwe jego zagruntowanie.

Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie ukończyła w 1964r, broniąc dyplom u prof. Konrada Srzednickiego.

Artystka o sobie:

W swoim malarstwie EBH używając metaforycznego przedstawienia, oraz niekiedy wręcz uproszczonego obrazu postaci ludzkiej, pokazuje nie tyle nastroje, co nastrojenia. To ważne dla malarki rozróżnienie zaczerpnięte z Heideggerowskiej terminologii odnosi się do takich stanów jak: niepokój, smutek, oczekiwanie, zawieszenie, bycie-ku-śmierci, bycie-przeciw-śmierci. Wedle artystki człowiek to istota z natury smutna i oczekująca, co prowokuje nieustanne oczekiwanie, napięcie lub walkę o zmianę własnej kondycji. Co jednak najważniejsze nastrojenia te mają charakter pozytywny, pozwalając człowiekowi na świadomość i dążenie do bycia sobą.

Ewolucja symboli w malarstwie EBH od klasycznych: koło, barwa, światło, motywy roślinne, ukonstytuowanych w długiej tradycji kultury europejskiej, przechodzi do współczesnej zabawy znaczeniami żywiołów, zwłaszcza powietrza i wody. Wprowadzenie symboliki do malarstwa EBH przełamuje jej rodowód malarki współczesnej, świadomie posługując się znaczeniami klasycznych symboli (zwłaszcza motywów przyrodniczych) buduje swoisty kontrapunkt do codzienności XX wieku. Jest to nie tyle zatem zabawa z tradycją co dialog, stanowi to również grę pomiędzy sferą subiektywnego doświadczania świata a obiektywnej przestrzeni kulturowych treści.

 

EBH jest też bardzo dobrą portrecistką z kamerą w oku. Za każdym razem szuka w swoich portretach nie tylko właściwego każdemu człowiekowi charakteru, ale również stara się wydobyć to, co w nim pozytywne: dążenia i aspiracje, szczęście, zadowolenie z życia, życie intelektualne. W ten sposób jej portrety nie tylko prezentują portretowanego człowieka ale stanowią skrótową opowieść o jego życiu.

 

Udział w ważniejszych wystawach:

 

1971 – wystawa w Bielsku-Białej

1971 – Bielska Jesień

1972 – Monalisa – Art Salon Kanada

1972 – Galeria Krikonet w Göteborgu

1973 – Dni polskie w Lubece

1973 – Współczesna sztuka polska w Brukseli

1973 – Skandinavska Ensskilda Banken w Malmö

1974 – Malarstwo polskie w Brukseli

1975 – wystawa w Meksyku

1975 – Wystawa malarstwa zorganizowana przez BHZ Desa:

Frankfurt

Mediolan

Ingelheim

Düseldorf

1977 – Współczesna sztuka polska w Rottenburgu

1977 – wystawa w  Düseldorfie

1978 – Mexpol w Zurychu

1980 – wystawa w Bielsku-Białej

1982 – wystawa w Wellington

1985 – wystawa w Nowej Zelandii

1985 – wystawa w Australii

1986 – malarstwo w Japonii

1987 – wystawa w Warszawie

1989 – wystawa w Warszawie

1997 – Kobieta o kobiecie w Bielsku-Białej

1997 – wystawa w Zillinie

1997 – wystawa w Ostrowie Wielkopolskim

 

Ważniejsze realizacje:

Urząd stanu cywilnego w Bielsku-Białej

Patria w Bielsku-Białej

Ośrodek rekreacyjny w Szczyrku

Urząd stanu cywilnego w Bielsku-Białej

Malarstwo na chórze i ołtarzu klasztoru Salezjanek w Pieszycach